جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پلیس پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زیمبابوه، به اقدام علیه مخالفان مشغول شد.

خبرگزاری آلمان از حراره گزارش داد، گزارش رسانه‌ها حکایت از آن دارد که بسیاری از اعضای جنبش تغییر دموکراتیک بازداشت شده و دفاتر این حزب بازرسی مورد بازرسی قرار گرفته‌اند.

خبرنگاران خارجی بسیاری نیز بازداشت شده‌اند. آنان متهم هستند که بدون مجوز به انتشار گزارش از این کشور پرداخته‌اند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، مخالفان در انتخابات پارلمانی زیمبابوه پیروز شده‌اند. نتایج انتخابات ریاست جمهوری هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است.[بیشتر]

دیپلمات‌ها در حراره می‌گویند رابرت موگابه که 28 سال است ریاست جمهوری زیمبابوه را در اختیار دارد، در نظر دارد برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را 90 روز به تعویق بیندازد.

این فرجه زمانی به نیروهای امنیتی امکان فعالیت می‌دهد. موگابه اعلام کرده است از انتخابات کناره‌گیری نمی‌کند.

واکنش نیویورک تایمز
در همین حال، روزنامه نیویورک تایمز که یکی از خبرنگارانش در زیمبابوه جزو بازداشت‌شدگان است، به این اتفاق واکنش نشان داد.

بیل کلا، مدیر تحریریه روزنامه نیویورک تایمز با تایید بازداشت بری بیراک، خبرنگار این روزنامه که برای پوشش نتایج انتخابات زیمبابوه از ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی به پایتخت زیمبابوه سفر کرده بود، گفت: وی تبعه آمریکاست که در زیمبابوه بازداشت به سر می‌برد.

کلا ادامه داد، یکی از مقامات کنسولگری آمریکا در حراره که با بری بیراک خبرنگار نیویورک تایمز در اداره پلیس دیدار کرده است، گفت: وی به اتهام تخلفات ژورنالیستی بازداشت شده است. ما تمام تلاش خود را برای اطمینان یافتن از اینکه با وی به خوبی رفتار می‌شود و امنیت بخشیدن به آزادی فوری وی انجام خواهیم داد.

بری بیراک تجربه خبرنگاری در بسیاری از نقاط جهان به ویژه گزارش‌های روزانه زندگی در مناطق جنگ‌زده افغانستان در سال 2002 را در کارنامه کاری خود دارد.

کد خبر 47602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز